MÉGIS
Az emberek esztelenek, következetlenek és magukba fordulnak, mégis szeresd őket!
Ha jót teszel, megvádolnak, hogy önzés és hátsó gondolat vezérli cselekedetedet, mégis tégy jót!
Ha sikeres vagy, hamis barátokat és igazi ellenségeket nyersz, mégis érj célt!
A jó, amit teszel, holnap már feledésbe megy, mégis tedd a jót!
A becsületesség és az őszinteség sebezhetővé tesz, mégis légy becsületes és nyílt!
Amit évek alatt felépítesz, lerombolhatják egy nap alatt, mégis építs!
Az embereknek szükségük van a segítségre, de ha segítesz, támadás érhet, mégis segíts!
A legjobbat add a világnak, amid csak van, s ha verést kapsz cserébe, mégis a legjobbat add a világnak, amid csak van!
Teréz Anya
L É L E K E M E L Ő
Legyünk a karácsonyi fény hordozói!
Ma jobban kell Krisztus karácsonyi fénye, mint valaha
is. Ha a mai karácsony fénye csak a karácsonyfán marad s nem gyullad
fel lelkünkben, akkor nekünk csak valamiféle pogány karácsonyunk
van. Karácsony azért van, hogy az isteni fény a szívünkbe hasson,
ott lobogjon, s onnan vetítődjék ki a sötét világba. Nagy a sötétség,
vajon számít-e egy magányos láng? A fénynek az a tulajdonsága, hogy
legyen az bármilyen kicsi, azt a világmindenség minden sötétsége
sem tudja kioltani, s az a legsötétebb sötétséget is világossá teszi...
A Karácsony és a fény összetartoznak. Milyen lenne a karácsony a karácsonyfa
színes gyertyái, égői, csillagszórói és díszeinek csillogása nélkül?
Milyen lenne a Karácsony, ha a külső körülményein túl egy belső
fény: a szeretet nem sugározná körül? De azért is tartozik össze
karácsony és a fény, mert karácsony éjszakáján a betlehemi mezők
felett megjelent Isten dicsőségének fénye. Ez az égi fény
vette körül a pásztorokat és döntötte le őket lábaikról. Mennyei
karok zengték a halleluját: Dicsőség a magasságos mennyekben az
Istennek, és a földön békesség és jóakarat az embereknek!"
S angyal hirdette: Született néktek ma a Megtartó…! Ez a fény,
a megváltó Krisztus megjelenése a Karácsony igazi fénye.
Ez a fény isteni fény volt, amely felgyulladt egy sötét világ éjszakájában:
Lux in tenebris - ahogy régi korok hívői megfogalmazták.
Kellett a fény, mert nagy volt a sötétség, amikor Krisztus megszületett.
Nagy volt akkor a történelem sötétsége, mely beárnyékolta
a választott nép életét. Idegen urak voltak rajtuk, a rómaiak, akik
Kr.e. 63-ban foglalták el országukat, és rabigába hajtották annak
népét, adókkal sanyargatták, katonasággal háborgatták. Minden elnyomott
hazafi szívében ott égett a vágy a régi szabadság s a dávidi nagy királyság visszaállítására.
Nagy volt a sötétség az emberi szívekben is. A régi erkölcsi normák
meglazultak, ha ugyan el nem tűntek. A gazdagok uralkodtak és kisemmizték
a szegényeket, az elhagyottakat, az özvegyeket s az árvákat. Irígység,
önzés, maguknak kaparás, veszekedés s egymás ellen elkövetett vétkek
tették szinte elviselhetetlenné a mindennapi életet. Nagy volt a
sötétség a hitéletben is. A régi vallási parancsolatokat, melyek
mindaddig összetartották s megőrizték a népet, vagy kijátszották,
vagy cinikus mosollyal hágták át, de többnyire már elfelejtették.
Álvallásossággal igyekeztek Istennek tetszeni, melyben a szép formák
ugyan megvoltak, de fájóan hiányzott belőle az elkötelezett élet.
A nép azzal dicsekedett, hogy ők betartják a törvényt - a maguk
módján. Fenntartották ugyan a templomot - de megtűrték benne az
árusokat és a pénzváltókat. Volt papi rendjük - de ezek messze elkerülték
az út szélére dobott áldozatokat, a társadalom kivetettjeit, mert
fontosabb volt a hierarchia megőrzése, a vallási gépezet olajozott
működése, mint a könyörületes szív, a lehajló irgalom és a megsegítő szeretet.
Nagy volt a sötétség, mert a nép reménytelenségben élt, mivel
nem látott kiutat hétköznapi szegénységéből, földhözragadtságából,
nem látta népének szabadulási lehetőségét a római sasok karmaiból
- így nem csoda, hogy sötétnek látta a kort, amelyben élt.
Ebbe a többrétű sötétségbe hasított bele a karácsony fénye: Krisztus
megszületése, aki azt mondotta magáról: Én vagyok a világ világossága.
Követői: a tizenkettő, a hetven tanítvány, a szélesedő kör és mindazok,
akik népévé lettek, azok a milliók és milliárdok azért követték
őt, mert felismerték, hogy Krisztus a fény a világ sötét éjszakájában!
Ha ő fény volt az ókor világában, lássuk meg, hogy Krisztus fény
a mai világunk setétségében is. Hiába gyulladnak ki a metropolisok
felhőkarcolóinak neonfényei, és hiába a százezer csillogású fény
az utcákon, s a házakban, lakásokban a megannyi karácsonyfa sziporkázó
fénye, mégis egy olyan világban élünk ma, amelyben a sötétség nagyobb, mint valaha is volt.
Milyen nagy a történelem sötétsége, amelyben élünk! Mi magyarok,
akik fájóan emlékezünk a trianoni katasztrófára immár 85-ödik éve,
korán megtapasztaltuk azt, hogy mi is valójában a történelemnek
e sötétsége. Az azóta eltelt időben sorjáztak a világháborúk, helyi
háborúk, forradalmak, tömeggyilkosságok, idegen uralmak, számunkra
pedig itt a szétdarabolt ország, melyben ma minden harmadik magyar
külföldön kénytelen élni! - milyen rettenetes ez a sötétség!
És mekkora a sötétség az erkölcsi életben! Csak szét kell nézni
ebben a nyugati, hajdan volt keresztyén világban, ahol a társadalmaknak
a már régen megrendült erkölcsi tartóoszlopai korunkban összedűlőben
vannak. Aláásásuk évszázadokkal ezelőtt kezdődött, amikor keresztyén
talajon megjelent annak tagadása: a szekpticizmus, a cinizmus, a
hedonizmus és a materializmus. A keresztyén hit alásüllyedt, és
ennek egyenes következménye a felbomlóban levő társadalmi, erkölcsi
élet. Hol vannak a felelősségteljes emberek? Hol vannak a másokért
élni tudó emberek? Hol vannak ma az igaz hazafiak, akik vallják,
hogy a haza mindenek előtt? Hol vannak azok, akik a Tízparancsolatot
és a Nagyparancsolatot ma is a szívükbe vésve hordanák, és aszerint
igyekeznének élni? Van viszont korrupció, csalás, kisemmizés, kizsákmányolás,
könyöklés - ezen abnormitások számítanak a mai világban normális
életnek. Az adott szó már nem kötelez, sőt az írott sem. A házastársi
eskü már nem kötő erő többé. A gyermeki szeretet és ragaszkodás
a szülőkhöz úgy olvadt el, mint a tavalyi hó. A szülők felelősségüket
a gyermekekért az iskolára tukmálták, az meg csak legfeljebb oktat,
de nem nevel, így marad az utca, mely a modern kor nevelőjévé rukkolt
elő. Szétbomló családok, felbomló társadalmak, széteső világ körülöttünk
s bennünk. Mindebből olyan sötétség gomolyog felénk, mint közelgő
tornádó mélyének örvénye, mely világunkat a pokol megsemmisítő mélységébe készül lökni.
Mekkora a sötétség a mai ember életében! Mennyi egzisztenciális félelem
fojtogatja torkát és remegteti a modern ember szívét! Mennyi kétség
él a lelkekben az élet nagy egzisztenciális kérdései felől: miért
vagyunk, mi a célunk, hová megyünk? Mivel nincs már megnyugtató
felelet, ezek megülik a lelket mint fekete madarak szomorú serege
- a lelket, mely fájdalmas sebeket hordoz, amiket mások ütöttek,
vagy a világ vágott, vagy önmaga szakított.
Karácsony ma is azért van, hogy a sötétségben ülő emberiség életébe belesugározzék
isteni fénye, világosságot teremtve ott, ahol sötétség van.
Milyen ez a világosság? Olyan, amelynek fényénél megérthetjük,
hogy a világot irányító elveknél nagyobb a szeretet.
Az elvek hideg filozófiai gondolatok, melyek hideg politikai ideológiává
átalakulva képesek tönkretenni, lemészárolni az embert, háborúkban,
forradalmakban, népirtásokban és égbekiáltóan rossz békéknek a legyőzöttekre
való kényszerítésében. A mögöttünk levő 20. század vérzivatarai
szörnyű illusztrációi az ideológiák ámokfutásának. Mi nem elvekből,
hanem szeretetből születtünk és szeretetre vágyunk, mert ez az életelemünk.
Az elveket mégsem kell eldobni, hanem a szeretet mérlegére tenni:
ami azon megáll, csak az követhető, mert csak az szolgálja az egyén,
az emberiség és a világ életét!
A krisztusi világosság fényénél megértjük azt is, hogy vallásból
fakadó hit nélkül az ember elveszti a transzcendens Istennel való
kapcsolatát, ami a teremtmény és teremtő közötti viszony halálos
megszakadása. A modern nyugati ember gőgösen felszámolta ezt a kapcsolatot,
és ezért jutott a független ember mély egzisztenciális válságba.
Ezért lett világa hideg, értelmetlen, cél nélküli; ezért érzi magát
idegennek a világban, s él félelmek között. Fél a másiktól, fél
önmagától és fél ismeretlen sorsától, amely reá várakozik, de legfőképpen
fél a haláltól, mely élete egy kiszámíthatatlan pontján rácsap s
visszatéríti őt a porba. A bűn lényege az istenellenes lázadásból
következő Istentől való elszakadás, mely önmagában hordozza a büntetést.
Megértjük azt is, hogy ahol nincs hit, ott nincsenek kötelező erejű erkölcsi
normák sem. A hit hiányában ezek menthetetlenül viszonylagossá
válnak, azaz vitathatóvá, megkérdőjelezhetővé, megtámadhatóvá, s
végül is nem lesznek kötelezőek. Ha egy hordóról leütik az abroncsokat,
a dongák menthetetlenül szétesnek. Igy esik szét keresztyén hit
nélkül az emberi személyiség, hullnak szét a kis és nagy közösségek,
a család, a társadalom s végül a világ, s megérkezik az emberiség
egy új pogány korba, ahol az ember egyik kezében husáng helyett
nukleáris fegyver van, a másikban biológiai.
Ma jobban kell Krisztus karácsonyi fénye, mint valaha is. Ha a
mai karácsony fénye csak a karácsonyfán marad s nem gyullad fel
lelkünkben, akkor nekünk csak valamiféle pogány karácsonyunk van.
Karácsony azért van, hogy az isteni fény a szívünkbe hasson,
ott lobogjon, s onnan vetítődjék ki a sötét világba. Nagy a
sötétség, vajon számít-e egy magányos láng? A fénynek az a tulajdonsága,
hogy legyen az bármilyen kicsi, azt a világmindenség minden sötétsége
sem tudja kioltani, s az a legsötétebb sötétséget is világossá teszi.
Még egy kicsi pislákoló láng is azt bizonyítja, hogy a sötétség
legyőzhető, hogy egy kicsiny, szikrányi fény elűzheti a sötétséget,
mert a világosság a sötétségben fénylik" (János ev.
l:5 v.). Mi emberek egyformák vagyunk abban, hogy sötétség vesz
minket körül, amely belénk is hatol. Ám a hívő ember abban különbözik
másoktól, hogy annak szívében meggyújtotta Isten az ő világosságát,
s ennek a világosságnak a fényénél és fényéből él, s ezt a világosságot
igyekszik kivetíteni a családba, a rokonok, az emberek közé. Ennek
a világosságánál ismerhetjük föl a 85 év óta elszakított magyar
véreinket, s öleljük keblünkre őket - talán éppen e sorok olvastának napjaiban!
Legyünk a karácsonyi fény hordozói! Legyünk karácsonyi angyalok, akik
a karácsony fényét belesugározzuk ebbe a világba, továbbadva azt
a fényt, amit Isten gyújtott fel bennünk, hogy általa megvilágosítsa
ezt a sötét világot. Engedjük, hogy ezen a karácsonyon annak fénye
megtaláljon bennünket, és ott maradjon a szívünkben, ameddig csak dobog az a szív.
Amíg Krisztus fénye világol, a sötétség nem győzhet sem bennünk, sem ebben a világban!
Dr. Pungur József - Erdély
ma - 2005. 12. 13.
A Szeretet himnusza
(Szent Pál Kor. lev. 13.)
Szólhatok az emberek vagy az angyalok nyelvén ha szeretet
nincs bennem,
csak zengő érc vagyok vagy pengő cimbalom.
Lehet prófétáló tehetségem, ismerhetem az összes titkokat
és mind a tudományokat, hitemmel elmozdíthatom a hegyeket,
ha szeretet nincs bennem, mit sem érek.
Szétoszthatom mindenemet a nélkülözők közt,
odaadhatom a testemet is égő áldozatul,
ha szeretet nincs bennem,
mit sem használ nekem.
A szeretet türelmes, a szeretet jóságos,
a szeretet nem féltékeny,
nem kérkedik, nem is kevély.
Nem tapintatlan, nem keresi a maga javát,
nem gerjed haragra, a rosszat nem rója fel.
Nem örül a gonoszságnak,
örömét az igazság győzelmében leli.
Mindent eltűr, mindent elhisz,
mindent remél, mindent elvisel.
A szeretet nem szűnik meg soha.
A prófétálás véget ér,
a nyelvek elhallgatnak,
a tudomány elenyészik.
Most megismerésünk csak töredékes,
és töredékes a prófétálásunk is.
Ha azonban elérkezik a tökéletes,
ami töredékes az véget ér.
Gyermekkoromban úgy beszéltem, mint a gyermek,
úgy gondolkoztam, mint a gyermek,
úgy ítéltem, mint a gyermek.
De amikor elértem a férfikort,
elhagytam a gyermek szokásait.
Ma még csak tükörben homályosan látunk,
akkor majd színről színre.
Most még csak töredékes a tudásom,
akkor majd úgy ismerek mindent,
ahogy most engem ismernek.
Addig megmarad a hit, a remény és a szeretet, ez a három,
de közülük legnagyobb a SZERETET.
EMBERVÉDELEM - Imádkozzunk Tánczos Gáborért - 35.
Zsoltár
1. Perelj Uram a velem perlőkkel; harcolj a velem harcolókkal.
2. Ragadj pajzsot és vértet, és kelj föl segítségemre.
3. Szegezz dárdát és rekeszd el üldözőim útját, mondd lelkemnek:
Én vagyok segítséged.
4. Szégyen, gyalázat érje azokat, akik lelkemet keresik; vettessenek
hátra és piruljanak, akik vesztemet koholják.
5. Legyenek olyanok, mint a polyva a szél előtt; az Úr angyala verdesse
őket.
6. Legyen útjuk sötét, csuszamlós, s az Úrnak angyala kergesse őket.
7. Mert ok nélkül vetették elém titkon vont hálójukat, és ok nélkül
ástak vermet az én lelkemnek.
8. Érje őt romlás váratlanul, fogja meg hálója, amelyet kivetett,
essék belé a veszedelembe.
9. Az én lelkem pedig vigad majd az Úrban, örvendezve szabadításában.
10. Minden részem ezt mondja majd: Kicsoda olyan, mint te, Uram?!
Aki megszabadítod a nyomorultat a nála erősebbtől, a szegényt és
szűkölködőt az ő megrablójától.
11. Erőszakos tanúk állnak elő; azt kérdezik tőlem, amiről nem tudok.
12. Jóért rosszal fizetnek meg nekem, megrabolják lelkemet.
13. Pedig én az ő betegségükben gyászba öltöztem, böjttel gyötörtem
lelkemet, imádságom szívemre vissza-vissza szállt.
14. Mintha barátom, testvérem volna, úgy jártam-keltem érte; mintha
anyámat siratnám, úgy jártam bútól meghajolva:
15. Ők pedig örültek az én bukásomon és összegyűltek; összegyűltek
ellenem a rágalmazók, tudtom nélkül gyaláztak és nem nyugodtak.
16. Ingyenélők léha csúfolkodásai közt fogaikat vicsorgatva rám.
17. Oh Uram, meddig nézed? Szabadítsd meg lelkemet tombolásaiktól,
az oroszlánkölyköktől az én [egyetlen] életemet.
18. Dicsérlek a nagy gyülekezetben, az erős nép között magasztallak
téged.
19. Ne örüljenek rajtam az én hazug ellenségeim, méltatlan gyűlölőim
se hunyorítsanak rám.
20. Mert nem beszélnek békességet, hanem akik békességesek e földön,
azok ellen álnok dolgokat koholnak.
21. Föltátották rám szájukat, azt mondták: Haha! Haha! Látta a szemünk.
22. Láttad, oh Uram - ne hallgass, oh Uram; ne légy távol tőlem!
23. Serkenj föl, ébredj ítéletemre, oh Uram, Istenem, az én ügyemért.
24. Ítélj meg engem a Te igazságod szerint, oh Uram, Istenem, hogy
ne örüljenek rajtam!
25. Ne mondhassák szívükben: Örüljön a lelkünk! Ne mondhassák: Elnyeltük
őt!
26. Szégyenüljenek meg, piruljanak együttesen, akik bajomnak örülnek;
szégyen és gyalázat borítsa be őket, akik felfuvalkodtak ellenem.
27. Vigadjanak és örüljenek, akik kívánják az én igazságomat, hadd
mondják mindenkor: Nagy az Úr, aki kívánja az ő szolgájának békességét.
28. Az én nyelvem pedig hirdetni fogja a Te igazságodat, a Te dicsőségedet
minden napon.
|